L’elefant encadenat

Quantes persones abans de començar a fer alguna cosa, ja pensen que no podran, que no els sortirà, que no hi ha res a fer. Hi ha persones que es senten derrotades abans d’intentar-ho, persones que segurament algun cop van fracassar o que van creure que no valien. Idees que potser ells mateixos van crear o que potser algú altre els hi va imposar. Pensen que no valen, que no tenen cap tipus de control sobre el resultat del que facin.

Aquest procés, anomenat indefensió apresa, va ser estudiat pel psicòleg americà Martin Seligman, teories que va deixar reflexades al seu llibre “Indefension” (1975). Segons aquest, l’individu adopta una actitud extremadament pessimista i passiva, encara que hi hagi possibilitats reals de poder canviar la situació subjectivament apresa. El resultat és la percepció d’absència de control sobre el resultat d’una situació, és percebre una situació adversa com incontrolable encara que no sigui així.

Aquesta història de Jorge Bucay és un clar exemple de la indefensió apresa:


Cuando yo era chico me encantaban los circos, y lo que más me g
ustaba de los circos eran los animales. También a mí como a otros, después me enteré, me llamaba la atención el elefante.Durante la función, la enorme bestia hacía despliegue de su peso, tamaño y fuerza descomunal… pero después de su actuación y hasta un rato antes de volver al escenario, el elefante quedaba sujeto solamente por una cadena que aprisionaba una de sus patas a una pepequeña estaca clavada en el suelo.

Sin embargo, la estaca era sólo un minúsculo pedazo de madera apenas enterrado unos centímetros en la tierra. Y aunque la cadena era gruesa y poderosa me parecía obvio que ese animal capaz de arrancar un árbol de cuajo con su propia fuerza, podría, con facilidad, arrancar la estaca y huir. El misterio es evidente: ¿qué lo mantiene entonces?, ¿por qué no huye?

Cuando tenía cinco o seis años, yo todavía confiaba en la sabiduría de los grandes. Pregunté entonces a algún maestro, a algún padre, o a algún tío por el misterio del elefante. Alguno de ellos me explicó que el elefante no se escapa porque estaba amaestrado. Hice entonces la pregunta obvia: “Si está amaestrado ¿por qué lo encadenan?”. No recuerdo haber recibido ninguna respuesta coherente. Con el tiempo me olvidé del misterio del elefante y la estaca… y sólo lo recordaba cuando me encontraba con otros que también se habían hecho la misma pregunta. Hace algunos años descubrí que por suerte para mí alguien había sido lo bastante sabio como para encontrar la respuesta: el elefante del circo no escapa porque ha estado atado a una estaca parecida desde que era muy, muy pequeño. Cerré los ojos y me imaginé al pequeño recién nacido sujeto a la estaca. Estoy seguro de que en aquel momento el elefantito empujó, tiró y sudó tratando de soltarse. Y a pesar de todo su esfuerzo no pudo. La estaca era ciertamente muy fuerte para él. Juraría que se durmió agotado y que al día siguiente volvió a probar, y también al otro y al que le seguía… Hasta que un día, un terrible día para su historia, el animal aceptó su impotencia y se resignó a sus destino.

Aquest elefant enorme i poderós que veiem al circ, no escapa perquè creu –pobre- que no pot. Ell té un registre i record de la seva impotència, d’aquella impotència que va sentir poc després de néixer. I el pitjor, és que mai s’ha tornat a qüestionar seriament aquest registre. Mai, mai, va intentar posar a prova la seva força novament.

Anem pel món lligats a centenars d’estaques que ens resten llibertat, condicionats pel record del “no puc”. La teva única manera de saber, és intentar de nou posant en l’intent tot el teu cor.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s